Juni

Internationale Acht van Bladel

30-6/2-7-2006

De
eerste dag stond er een wedstrijd van 108 kilometer op het programma.
We moesten 3 ronden afleggen van 36 kilometer. Ik reed redelijk goed
voorin vanaf de start. Maar toen kwam er opeens een kasseienstrook,
waar welliswaar een klein fietspadje aan weerskanten langs lag, maar
waar toch de beslissende kopgroep van 14 man wegreed. Toen ik merkte
dat er een groep van 14 weg was, was het al te laat om te reageren.
Sinnige bouw en Balen hebben nog wel geprobeerd het gat dicht te rijden
maar zonder succes. Ik behaalde in het peloton een 58e plek op 2,52 van
de winnaars.

De tweede dag was er een etappe van 120
kilometer. Het zou een waar slachtveld worden door het warme weer. Er
reed in de eerste 20 kilometer weer een kopgroep weg van 12 man. Ik
merkte het weer te laat en ze waren weer gevlogen. Op 30 kilometer van
de streep ging ik mee in een ontsnapping vanuit het peloton. Er sloten
nog velen aan waardoor we met ongeveer 20 man in de achtervolging
kwamen. Op 10 kilometer voor het eind waren er 2 ontsnapt uit deze
groep. Met nog ongeveer 6 kilometer te gaan besloot ik te proberen er
naar toe te rijden. Het lukte me en we kwamen met 3 man te rijden om de
13e plek. Er sloot met nog 2 kilometer te gaan nog 1 renner aan. In de
sprint werd ik 2e op 2,28 van de koplopers. In het klassement stond ik
op de 24e plek.

De laatste dag stond er een tijdrit en
een wedstrijd over 80 kilometer op het programma. Het begin van de
tijdrit ging heel goed, maar met wind tegen had ik moeite om het tempo
vast te houden en viel mijn gemiddelde flink terug. Ik eindigde op de
40e plek op 1,48 van winnaar Ronan van Zandbeek. In het algemeen
klassement zakte ik naar een 24e plek. De middag ettape bestond uit 4
ronden van 20 kilometer. De eerste ronde reed de beslissende kopgroep
weer weg en ik miste hem weer. Na ongeveer 50 kilometer brak het
achtervolgende peloton in tweeën. Ik zat in de tweede groep, maar
probeerde uit alle geweld naar het eerste peloton te rijden. Het lukte
op mijn tandvlees, maar net toen ik aansloot reed de tweede groep weg,
en die bleven ook weg. Er reed vlak daarna ook nog een derde groep weg.
Met nog 15 kilometer te gaan vond ik het welletjes, en demareerde zelf.
Ik reed naar 2 renners toe en we werkten goed samen. We bleven weg en
kwamen nog bijna bij de derde groep. Ik eindigde als 28e op 3,43 van de
winnaar. In het eindklassement steeg ik nog 2 plekken en werd
uiteindelijk 22e.

Luijksgestel

26-6-2006

Ik
nam ook dit jaar weer deel aan dit mooie criterium. Er stond een mooi
deelnemersveld aan de start met ongeveer 45 deelnemers. In de eerste
paar ronden reed er al een kopgroep weg van 5 man. Ik besloot het het
eerste stuk rustig aan te doen omdat ik toch al meer dan een week geen
wedstrijd meer had gereden en niet meer had getraind. Na 20 kilometer
besloot ik toch een keer een poging te wagen. Ik kwam weg met een
ander. We reden achter een tweetal die weer achter de kopgroep reden.
We kwamen net niet bij dat tweetal en werden weer ingelopen door het
peloton na 2 ronden. Intussen was Ronan bij de kopgroep aangesloten en
reden we op ongeveer 45 seconden van de kopgroep. Met nog 10 ronde te
gaan besloot ik het weer te proberen. Er sprongen nog een paar naar me
toe zodat we met 6 man in de achtervolging kwamen op de 6 koplopers. We
paktten elke ronde ongeveer 5 seconden terug. Het leek of we het niet
zouden halen, maar 3 ronden voor het eind viel het helemaal stil in de
kopgroep. Twee ronden voor het eind sloten we dan ook aan in de
kopgroep. Er sprongen er nog 2 weg. In de finishstraat sprong ik met
een ander nog naar die twee toe. Iemand anders sprong er ook nog
naartoe zodat we met 5 aan de leiding kwamen. In de sprint, waarin ik
nog bijna werd ingehaald door het restant van de kopgroep werd ik 4e.

Trofeo Karlsberg

15/18-6-2006

We
mochten als Nederlandse selectie in deze mooie UCI 2.1 wedstrijd
starten met het district. Het was een prachtige meerdaagse wedstrijd
die zeer professioneel georganiseerd was. Er stonden velen nationale
selecties aan de start. Van Rusland, Slowakije tot Italië en de USA.

We
vertrokken woensdag om half 11 bij motel Eindhoven. Toen alle spullen
en vooral de vele wielen in waren geladen konden we vertrekken. Wel
zonder Geert, maar die moest nog examens maken en kwam een dag later.
We kwamen ongeveer om 3 uur aan. Nadat we al de spullen hadden
uitgelaaid mochten we naar onze kamer en kregen we tot 10 voor 4 om
onze kamer een beetje in te richten en ons om te kleden in ons
nationale selectie shirt en rabobank broek. De kamers zagen er goed uit
en de rest van het hotel ook. We vertrokken voor een training van 1 en
een half uur. Weer terug douchten we en gingen we avondeten. We kregen
eerst een salade en daarna aardappels met groente en gehaktballetjes.
Het smaakte goed. Daarna hebben we nog even gekletst en gekaart en
gingen we om ongeveer 10 uur naar boven om te gaan slapen of nog even
iets anders te doen voordat je ging slapen.

Om half 8
moesten we eruit voor het ontbijt. Na het ontbijt hebben we een half
uur ingefietst voor de wedstrijd ’s middags. Om 1 uur kregen we
macaroni en daarna kleedde we ons zo snel mogelijk om om zo snel
mogelijk op weg te gaan naar Saarbrücken, de start en finishplaats.
Daar aangekomen pakten we alles uit. Ook tekenden we de startlijst en
pitspoezen hielden onze fietsen vast. Het was een erg lange
neutralisatie, maar dat vond ik wel lekker. Toen we echt waren gestart
vlogen ze er al gelijk in. De hele tijd demarages en een moordend
tempo. Ik kon goed mee en hield me ook goed van voren. We reden eerst
van de startplaats naar een andere plaats waar we 5 ronden moesten en
daarna gingen we weer terug naar de finishplaats waar we 4 ronden
moesten. In de eerste plaatstelijk ronde zat een flinke klim van 2
kilometer, waarop ik goed mee kon. Op de terugweg naar de finishplaats
zat een klim van rond de drie kilometer. Ik kreeg het bij die
beklimming wel moeilijk, maar ik kon nog goed volgen. Er was
ondertussen een groep van 14 ontsnapt en de Duitse ploeg probeerde het
gat dicht te rijden dus hield het tempo hoog. In de plaatselijke rondes
zat ook een lastige klim van rond de 2 kilometer met een steil begin.
De eerste 3 klimmen kon ik goed mee in het peloton. Bij de passage van
de finish, de laatste ronde ging in, werd de kopgroep bijgehaald. Op de
klim trokken ze vol door en bij mij ging het licht uit aan het begin
van de klim. Het tweede stuk reed ik even hard als het peloton maar het
gaatje was er al. Ik finishde in een groepje net achter het peloton.
Maar werd wel in dezelfde tijd geklasseerd als het peloton door een
valpartij in de laatste kilometer in het peloton. Ik eindigde als 69e

We
stonden hom half 8 op om te ontbijten. Daarna vertrokken we met de auto
naar het tijdritparcours, om de tijdrit te verkennen. Binnen een groot
half uurtje waren we klaar en gingen we weer terug. Na spaghetti
gegeten te hebben kleedde we ons om voor de tweede etappe. Het begin
van de etappe zou zeer zwaar worden, met 3 beklimmingen van dezelfde
berg, en de rest was een beetje heuvelend maar niet echt steil. Die
beklimming was voor de helft bedekt met kleine kasseien en was op
sommige stukken heel steil en ongeveer 2 kilometer lang. Ik begon elke
keer bij de beklimming goed van voren en kon me daar ook handhaven. Na
dit gehad te hebben ging het wel goed, ik heb nog water gehaald bij de
auto voor mijzelf en mijn ploegmaten. Wat een hele leuke en leerzame
ervaring was. Ik zag door het hoge tempo van de laatste 30 af van mijn
plan om nog te gaan demareren. Ik eindigde in het peloton achter een
kopgroep van 12 man als 46e

Vandaag zou het een lange dag
worden met een tijdrit en een gewone wedstrijd op het programma. We
moesten dan ook al om 6 uur opstaan omdat de eerste bij de tijdrit al
om 9 uur moest starten. We reden dan ook om half 8 aan naar de start-
en finishplaats. De tijdrit was net zoals de andere wedstrijden hier,
de hele tijd op en af. Iets wat ik nog nooit gedaan heb in een tijdrit.
Ik reed me goed warm en stond vol goede moed aan de start. De tijdrit
van 11 kilometer ging vrij aardig.Ik eindigde als 63e op 2.11 van de
winnaar. ‘S middags stond de gewone etappe op het programma. We
vertrokken na macaroni gegeten te hebben naar de startplaats. Op het
begin hadden we een soort criterium door de stad. We reden 5 rondjes
van 3,5 kilometer. Ik had het zeer moeilijk, ik reed achterin en kwam
niet naar voren. Na dit overleefd te hebben maakten we de oversteek
naar een ander rondje met finish bovenop de berg. Het was een zeer
lastige finish met stukken van ongeveer 12%. Ik kon de eerste paar
ronden goed mee. De laatste ronde heb ik nog geprobeerd Geert en
Maurice en mezelf van voren af te zetten. Op de klim moest ik toch
lossen van het peloton en eindigde een stuk acher het peloton. Maar ik
werd in dezelfde tijd geklasseerd als de rest, want er was weer een
valpartij in de laatste kilometer. Op de 65e plaats.

De
laatste dag stond de koninginenrit op het programma. Het was een ronde
van iets meer dan 20 kilometer met een klim van rond de 3 kilometer en
de rest was heuvelachtig. Het was best warm en zou daardoor een zeer
zware opgave worden. Het ging best goed de eerste drie ronden, maar op
de klim had ik het elke keer best moeilijk. Daarom besloot ik te
demareren om met een voorsprong te beginnen aan de klim. Er sprong een
Slowaak en een Duister van de nationale baanploeg met me mee. We kregen
als snel 45 seconden en een paar kilometer later al 1 minuut 30. Het
peloton was totaal stil gevallen. Op de klim begon het peloton weer
flink te rijden waardoor het peloton terugkwam tot 30 seconden en
uiteindelijk alles dichtreden. Ik kwam nog wel als 3e boven waardoor ik
twee punten pakten voor de bergtrui en als 14e eindigde in het
bergklassement. De laatste ronde trokken ze echt vol door op de klim en
moest ik lossen. Ik kwam met een belg voor de bezemwagen te rijden en
finishte als 63e op 10.42 van de eerste. In het eindklassement werd ik
58e met een achterstand van 14.16 op de winnaar.

Het was al met al een hele ervaring tussen dit buitenlandse geweld en ik heb er veel van geleerd.

Nederlands kampioenschappen

11-6-2006

Het
was 32 graden, niet echt weer om te fietsen zou je zeggen maar het
moest toch gebeuren op dit NK in Voerendaal. Ik had me er goed op
voorbereid, vooral veel gedronken. Na de start voelde ik het al gelijk,
met dit weer kan ik niet goed fietsen. Ik zakte elke keer bij de
beklimming ook naar achteren en na een rondje of 6 moest ik dan ook de
eerste groep laten gaan. We hebben met een groepje nog een paar ronden
gereden en 3 ronden voor het eind moest ik dit NK verlaten op ongeveer
de 60e plek. Een pluspuntje is dat ik nog wel naar Duitsland mag deze
week, en maar hopen dat het wat kouder is daar.

District kampioenschappen tijdrijden

7-6-2006

Ik
hoopte van tevoren om de stijgende lijn in het tijdrijden voort te
zetten. Elke tijdrit die ik reed ging het nog beter. Het ging eigenlijk
heel goed. Na 11 kilometer werd ik weer ingehaald door Savié. Ik kon
redelijk goed op een klein afstandje van hem blijven rijden, maar moest
toch steeds meer terrein prijsgeven op hem. Ik kwam uit op een tijd van
20.30 minuten over 15 kilometer en reed een gemiddelde van 44,3. Mijn
snelste gemiddelde ooit in een tijdrit.

Regiokampioenschappen te Brunssum

5-6-2006

Dit
jaar waren de regiokampioenschappen in Limburg. Dat betekende een
heuvelend parcours. De finish lag bovenop een heuvel en op de helft lag
nog een heuveltje. Niet heel zwaar, maar als je ze 24 keer op moet voel
je het na een tijdje wel. De start was voortvarend. De tweede ronde zat
ik gelijk in een kopgroep en we bleven 2 ronden weg. Maar bij elke
ontsnapping was het hetzelfde, als we doortrokken op de finishklim
kwamen we er meestal wel weer bij. Er waren telkens kopgroepen weg en
elke keer zat er wel een van Schijndel bij. Vier ronden voor het eind
reed de beslissende kopgroep van 4 weg. Eentje reed er nog naar toe,
toen bestond de kopgroep uit 5 man. Twee ronden voor het eind vond ik
het welletjes en demareerde. Het peloton viel helemaal stil en ik pakte
al snel een mooie voorsprong. Ik kon die voorsprong vol houden en werd
zesde. Ik haalde nog bijna de vijfde in die gelost was bij de kopgroep
en geparkeerd stond.

Omloop van de Maasvallei

3-6-2006

We
stonden aan de start met zo’n 160 man. Ik wist niet hoe het met de
benen was, want ik was de laatste week een beetje ziek geweest en had
niet kunnen trainen door mijn examens. Op het eerste vlakke stuk ging
het heel goed. Ik kon goed van voren blijven en deed goed mee. Toen
kwam de eerste beklimming. Het was echt een klote klim, ik kwam hem
niet goed op. Hij was net iets te steil voor mij, waardoor ik bij elke
beklimming van deze heuvel 20 plaatsen naar achteren zakte. Daarna
kwamen nog 2 beklimmingen van andere heuvels, maar die waren niet zo
steil en kwam ik goed op. Toen we de tweede ronde voor de tweede keer
de steile beklimming moesten nemen, reed er een kopgroep van rond de 15
man weg. Ik was ongeveer de eerste die niet meer aan kon sluiten en zat
flink te balen in het peloton. Ik heb er nog alles aan gedaan om er
voor bij te komen, maar dat mocht niet baten. Met nog 1 ronde te gaan
zat ik helemaal kapot en zat ook nog zonder water. Onze groep werd nog
helemaal uit elkaar gereden en ik belande in het laatste groepje. We
reden de wedstrijd rustig uit en eindigde ongeveer op de 50e plek.

1-6-2006

 

Olee,
ik ben er van af. Vandaag het laatste examen gehad. Maandag had ik
Engels. Dat ging zoals normaal en ik haalde een 6,6. Meer dan voldoende
om Engels met een 6 af te sluiten. Dinsdag had ik wiskunde. Dat ging
eigenlijk ook heel goed, ik heb ongeveer een 7,7 gehaald. Voor een 8
moet ik een 7,3 halen dus dat is waarschijnlijk wel gelukt. Woensdag
had ik natuurkunde. We hadden compex examen, dat betekend dat er een
deel op de computer gemaakt word. Het ging wel redelijk voor
natuurkunde. Ik heb iets van een 7 gehaald. Als ik een 6,7 haal dan sta
ik een 8. Dus dat is nog even afwachten wat ik sta. En vandaag had ik
Latijn. Dat weten ze altijd helemaal achter aan te plaatsen zodat ik
geen zin meer heb om er veel voor te leren. Het ging wel redelijk. Wat
ik heb weet ik niet want nakijken gaat niet door de vertaling die ik
niet uit mijn hoofd weet. Het zal wel hoger zijn dan een 1,6 die ik
nodig heb om een 4 te staan. Ik ben in ieder geval zeker geslaagd.

 

Voor al uw commentaar